3
lis

Wykorzystaj neuromarketing w projektowaniu WWW

Gatunek: Poradniki

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...

Wykorzystaj neuromarketing w projektowaniu WWWDawno skończyły się czasy, gdy dobrą stronę projektowało się w oparciu o intuicję. Teraz jest to oparte o naukowe badania nad tym, jak pracuje ludzki mózg.

Książka „Kliknij tu! Wykorzystaj neuromarketing w projektowaniu WWW. Siła skutecznego kliknięcia” jest lekturą o tyle interesującą, co niepokojącą. Nie lubimy dowiadywać się, że tak naprawdę jesteśmy biologicznymi maszynami, a większość naszych decyzji zapada w warstwie podświadomej. Jednak psychologiczne badania jednoznacznie wskazują na to, iż tak jest. Świadoma część naszego mózgu ma jeszcze dwóch starszych ewolucyjnie towarzyszy – część najstarszą i średnią. To one w większości sytuacji decydują o naszym postępowaniu.

Dr Susan M. Weinschenk jest psychologiem. Jednocześnie interesuje się marketingiem i w interesujący sposób łączy te dwie dziedziny. Z jej poradnika dowiemy się, jak zaprojektować witrynę tak, aby odwoływała się do podświadomych procesów zachodzących w mózgu internauty. Temat brzmi dosyć abstrakcyjnie i ogólnikowo, jednak autorka podaje same konkrety. Są to precyzyjne metody obliczone na to, iż dotrą do starszych części mózgu, z pominięciem refleksyjnej kory mózgowej. Sposoby te są uzupełnione o przykłady konkretnych działań.

O wielu mechanizmach wspomnianych przez dr Weinschenk, osoby mające choć powierzchowny kontakt z psychologią, już zapewne słyszały. Być może jednak nigdy nie wpadły na to, jak można je wykorzystać w marketingu. Chociażby reguła wzajemności i wzajemnych ustępstw. Wiemy, iż jeśli jesteśmy dla kogoś mili, to on dla nas najprawdopodobniej też będzie. Lecz zaskoczeniem może być, że efekt ustępstwa można wywołać sztucznie – najpierw podając jakąś niekorzystną, wybujałą ofertę, a następnie, w toku targów, zmieniając ją na korzyść klienta. On się poczuje zobowiązany, chociaż nasz gest tak naprawdę jest zwykłą sztuczką.

Najogólniejsza nauka z tej lektury jest taka, iż należy się odwoływać do emocji, a nie do racjonalności. Emocje i proste kalkulacje to właśnie domena starszych części mózgu. Są to reakcje bezkrytyczne. Jeżeli nauczymy się nad nimi panować, nasza witryna może się stać prawdziwą maszynką do robienia pieniędzy.

Dodaj komentarz

Imię (*)
Adres strony
Treść komentarza